Efterrätten!

Kvällen lider mot sitt slut. Vi spelade nyss kort, jag och familjen. Syster slutade som vinnare, tillslut. Innan det åt vi en jättegod middag med lammstek och mintgelé. Det är påsk för mig men imorgon får vi gäster och då bjuds det på oxfilé. Det är minst lika gott. Lever man med en enormt matintresserad fader blir det ofta sådan mat! Efterrätten jag gjorde tidigare idag var jättegod. Väldigt chokladig men tyvärr lyckades det inte helt.

Efterrätten bestod av en chokladsmet. Först smälte jag smör och choklad. Sedan vispade jag socker och ägg. Jag rörde ihop detta och siktade sedan vetemjöl över. Sedan fördelade jag smeten i portionsformar som stod i frysen i några timmar. Precis innan servering gräddade vi de kalla formarna i ugnen. Problemet var att kakan i formarna inte ville släppa utan såsen rann ut. Så vi fick äta den ur formarna. Gott var det i alla fall. Till det serverades hallon, limevaniljsås och gräddglass.

Apropå hallon längtar jag till sommaren. Min absoluta favorit! Hallon kan ätas som de plockas, med mjölk, till glass, i smoothie, i muffins eller ja, med och till oändligt mycket. Söta är de också!

Kommentarer
Postat av: sara

SV: nej, inte jättekul!

2009-04-11 @ 17:23:52
URL: http://sarasara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0