Sälen skiers!

Nu har mitt skrivande jag, min blogg, fått sin semester. Jag vet inte varför den blev så lång. Det var inte meningen. Men jag har bara känt att det inte har lockat mig att skriva som förut. Då var det om allt, nu tänker jag istället på det. Fast nu ska jag bättra mig. Börja skriva när jag sitter vid datorn. Inte tänka så mycket utan skriva. Ungefär så.

Sälendagarna! Det var helt underbart! Vi åkte skidor varje dag och fikade och mös i stugan på kvällarna. Den allra första dagen i Sälen visade det sig att jag och L var de enda med egna skidor så vi började åka lite knappliftar tillsammans för att vänta på de andra. Men det var lite enkelt. Så vi åkte istället stolsliften. Vi mötte senare de andra från klassen och åkte upp. Men, det blev för mycket väntetid så jag och L begav oss upp igen. Där ser vi två av killarna ligga i backen och de andra stå en bit upp. Jag och L tänkte ha lite kul och åka ner framför de men istället stannade vi och hjälpte M på med sina skidor och sedan lärde vi Lu att åka! Innan det hade han noll kontroll men tillslut lyckades han ta sig ner för backen. Vi åkte lite fler åk där borta i Lindvallen. Mest i de svarta backarna  Adam och Pernilla. Möttes upp för lunch på McD. Åkte lite mer i samma backar. Men sedan hem.

Andra dagen. Jag och L åkte tillsammans. Första åket ensamma. Eller nästan. Sedan mötte vi D och R i backen. Jag och L kan åka skidor. De trodde inte riktigt på oss och vi bestämde att vi skulle åka de svarta backarna. Så blev det också. Jag och L dundrade ner för backarna, killarna kom efter. Sedan åkte vi där några åk innan vi bestämde oss för att åka tillbaka. Jag och L skulle äta lunch med de andra på Våffelstugan. Andra sidan systemet. När vi väl satt där och vilade våra trötta ben ringde R till mig. Vi bestämde oss för att ses vid McD, vilket vi också gjorde. Nu var Eb med oss också. Vi åkte en hel del backar. I skogen också. Skogen, liksom. Det gick bra. D var lite halvt galen i skogen och skulle ta oss nerför ett halvtstup. Jag och R bestämde oss för att åka ut ur skogen och kom ner i en backe med bara lössnö! Härligt. Åkte bort till Våffelstugan och fikade. När vi hade stått igenom en enormt pinsam fika åkta vi iväg. D och R ville åka hem efter ett tag så vi sa hejdå. De visste inte hur man skulle ta sig tillbaka. Men jag försökte förklara. Men vad jag har hört fick de ändå åka scooter. Killar. Jag, L och Eb åkte skidor i nio timmar den här dagen! Nio timmar, med en paus på en och en halv. Åkte lite kvällsskidåkning med A, Em, Eb, L, J, H och M.

Tredje dagen kom. Vi åkte tillsammans, jag och L. Vi åkte våra favoritbackar ett tag. Så fina, pistade och inte så mycket folk. Sedan åkte vi bort till den andra sidan och mötte Eb och H. Vi åkte upp och ner därborta. Det blåste också något enormt. Verkligen mycket. Plus dimma. Lunch ganska tidigt eftersom kylan var för jobbig och blåsten likaså. Vi åkte sedan upp igen. Det var nästan omöjligt att ta sig upp på toppen. Men vi gjorde det. Sedan mötte vi killarna på toppen. De skulle åka Snögubbeborg och vi följde efter. Men de åkte som sniglar. Därför lämnade vi dem och åkte ner. Tog några åk där. Backarna var ganska fina. H's mamma hade kamera med sig och fotade oss i backen. Vi fikade också. Därefter åkte H med sin mamma för att duscha. Vi andra stannade kvar. När vi skulle åka bort till McD vid halv fyra tiden tog vi stolsliften. Det skulle senare visa sig vara ett misstag. Ett stort sådant. När vi satt upp precis över kanten på berget började det blåsa. Jag menar, inte mesblåsa. Utan liften gungade fram och tillbaka. Den stannade. Vi kom knappt av heller. Och skylten löd "Varning för stark vind, barn under 8 bör ej åka upp". Femtonåringar kom knappt av. Vi åkte till McD och mötte killarna. De stängde sedan den andra sittliften och vi kunde inte åka mer. På kvällen bowlade vi!

Sälen var jättekul. Jag vill tillbaka. Det känns nästan som i en annan värld, som i en dröm. Vi var där. Men ändå inte. Vi bastade, vi spelade kort, vi fikade, vi lagade mat, vi diskade, vi sov, vi gjorde lite lekar, vi åkte i snön och sedan städade vi. Men vad bra det var!

Kommentarer
Postat av: H

Hahah du glömde ju första dagen! Vårat äventyr på baksidan med sjärtisar, och det läskiga stockhuset:O:D

2009-01-24 @ 11:39:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0