Lär dig skriva 'vi har gått/vi gick' på franska.. Haha.

Idag regnade det och blåste. Det var helt enkelt allmänt grått.
Skoldagen gick långsamt. Inte för att vädret lockade utan bara sådär. På mattelektionen kom våran lärare tillbaka som varit sjukskriven pågrund av en operation och gav oss våra betyg samt resultatet på nationella proven i matte. Det gick bra! Så nu är jag glad. På franskan började vi att skriva om landskapen i landet, eller les régions, som man säger på franska. Vi fick även tillbaka uppsatserna! Hon vart imponerad över ett ord jag skrivit undermedvetet. Eller ord och ord. Så här är det, på franska så använder man en viss form av dåtid när det gäller ord som beskriver att man rör sig. Det kallas för röresleverb och ett sådant är gå som på franska heter aller. Om jag då ska säga att jag har gått någonstans så blir det je suis allée, de två e:na i slutet betyder att jag är tjej, ett e för killar, två för tjej. Om man istället ska skriva att vi har gått blir det, nous allés, om det både rör sig om killar och tjejer. Därför läggs ett s till. I franska använder man vardagligt och på modernt sätt även ordet man som vi. Ordet är on och bara för att jag lade till ett s efter alle så blev hon imponerad va. Haha, sjukt.

I alla fall så hade vi volleyboll i sanden idag på idrotten. Det var verkligen riktigt kallt om fossingarna i slutet eftersom man inte rörde sig allt för mycket under spelets gång. Roligt var det i alla fall! Efter skolan gick jag till J med F och A. VI hade picknick i duschrummet och grillade marshmallows medan A och J vaxade benen. Sedan tittade vi lite på filmen Kopps som J's systers kompisar tittade på då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0